Πρέπει η ανώτατη παιδεία να είναι δωρεάν;

Αυτές τις ημέρες με αφορμή την αύξηση των διδάκτρων στα πανεπιστήμια της Αγγλίας υπάρχει πολύς κόσμος που αναρωτιέται κατά πόσον είναι σωστό το κράτος να επιδοτεί την ανώτατη παιδεία.

Κατά την άποψή μου είναι σωστό το κράτος να συντηρεί την ανώτατη παιδεία για τους εξής λόγους:

1. Στα πανεπιστήμια γίνονται μελέτες πάνω σε θέματα τα οποία καμία ιδιωτική εταιρεία δεν πρόκειται να κάνει ποτέ γιατί δεν θα έχει επιχειρηματικό κέρδος όμως υπάρχει δημόσιο όφελος (π.χ. μελέτες σχετικά με την ρύπανση ή σχετικά με την κίνηση των άστρων).

2. Αυτή τη στιγμή με τους φόρους μας συντηρούνται ένα σωρό πράγματα τα οποία έχουν μηδενικό κέρδος για την κοινωνία ενώ με τη μόρφωση κερδίζουμε όλοι μας.

3. Ένας φτωχός και έξυπνος άνθρωπος πρέπει να έχει την ευκαιρία να αναδείξει το ταλέντο του και να βοηθήσει την κοινωνία με τις γνώσεις του. Δεν είναι θέμα δίκαιου ή αδίκου- αλλά θέμα ίσων ευκαιριών για όλους.

4. Ένας πλούσιος άνθρωπος είτε σπουδάσει είτε όχι το μέλλον του θα είναι λαμπρό (εκτός βέβαια και αν δεν ξέρει βασικά οικονομικά). Ένας φτωχός όμως μόνον με την γνώση μπορεί να διακριθεί και να αναδειχθεί σε μια κοινωνία.

5. Οι τομείς που διδάσκονται στα πανεπιστήμια δεν μπορεί να διακρίνονται σε «χρήσιμους» και «άχρηστους» με βάση μόνον οικονομοτεχνικά κριτήρια. Δεν μπορείς να βάζεις στην ίδια ζυγαριά την αρχιτεκτονική με την φιλοσοφία ας πούμε- γιατί με την μεν πρώτη χτίζεις σωστά κτίρια ενώ με την δεύτερη χτίζεις την ψυχή ενός ανθρώπου.

Κλείνοντας το άρθρο αυτό θα ήθελα να συμπληρώσω πως ναι υπάρχουν και θέματα που κακώς διδάσκονται στα πανεπιστήμια- όπως θέματα σχετικά με την θρησκεία, όμως είναι άλλη συζήτηση η δωρεάν παιδεία και άλλη συζήτηση του αν το υπάρχον σύστημα παιδείας έχει την ποιότητα που πρέπει. Το κράτος οφείλει να συντηρεί τον πολιτισμό και τα δημόσια πανεπιστήμια είναι απ’τους μεγαλύτερους παραγωγούς πολιτισμού για όλους μας.

 

Advertisements

4 σκέψεις σχετικά με το “Πρέπει η ανώτατη παιδεία να είναι δωρεάν;

  1. Φυσικά, κι επίσης μην ξεχνάς ότι η πανεπιστημιακή παιδεία δεν φτάχνει χρήσιμους για την κοινωνία ανθρώπους, αλλα αναπτύσσει την κρίση τους και το ελεύθερο πνεύμα τους, πέρα από το σημείο της χρησιμότητας και εκμεταλλευσιμότητας. Αυτή είναι η αξία της μη εμπορευματοποιημένης και μη εργασιοκεντρικής παιδείας.

    @monkeys Αν δεν κάνω λάθος, τα δίδακτρα των αλλοδαπών (μη-ΕΕ) νομίζω δεν αυξάνονται (είναι ήδη στα 10-12 χιλιάρικα). Εκτός κι αν εννοείς μέσω εξομοίωσης τους.

  2. @monkeys, μια διευκρίνηση θέλω- αν δεν κάνω λάθος είστε 3 οπότε βάλτε ένα όνομα κάτω από το σχόλιο να ξέρω με ποιόν επικοινωνώ.
    @Κλαζομένιε, συμφωνώ και επαυξάνω. Ωραίο το ποίημα και σ’ευχαριστώ για την ωραία νότα!

  3. Κατά την [σεμνή και ταπεινή βεβαίως-βεβαίως] γνώμη μου το θέμα εντάσσεται στην πολύ ευρύτερη -και ευρύτατα δυστυχώς εφαρμοσμένη- άποψη «ο χρήστης πληρώνει», την αντικοινωνική [και αντισυνταγματική σε μάς, αλλού δεν ξέρω…] «λογική» των έμμεσων φόρων, των «κεφαλικών» φόρων, των χαρατσιών, απλοτουρκιστί.

    Περισσότερα στο: polites-vs-xaratsia.blogspot.com

    Κατά τα άλλα…
    Μέ τσίμπησε ποιητικός οίστρος σήμερα… αλλά είπα να μην φορτώσω τα σχόλιά σας με όλο το μακρυνάρι…
    Να ένα δείγμα:

    Αλλοί, αλλοί και τρισαλλοί,
    κρίσις των κρίσεων δεινή
    επί των κεφαλών μας
    επέπεσεν ως αμαζών
    και θέλει το κακό μας.

    Κρίση που ούτ’ ο Πάγκαλος
    απ’ την πολλή χαμάρα,
    να τήν φαιδρύνει δεν μπορεί
    με κάποια σαχλαμάρα.

    Το υπόλοιπο του ωραίου {αν δεν παινέψουμε το σπίτι μας…} ποιήματός μου θα τό βρείτε στο:
    kakiokakies.blogspot.com

  4. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Ένας άλλος βέβαια λόγος που αυξάνονται τα δίδακτρα στα πανεπιστήμια της Αγγλίας είναι για να αποσυμφοριστεί λιγάκι η κατάσταση με τους ξένους φοιτητές (ειδικά από χώρες που δεν ανήκουν στην ΕΕ). Όποιοι και να είναι οι λόγοι, η Αγγλία είναι και θα είναι ένας από τους πρώτους προορισμούς για να σπουδάσει κάποιος και τώρα με την κρίση, το μεγαλύτερο ποσοστών ξένων που θα πηγαίνουν εκεί θα είναι Έλληνες.

Τα σχόλια είναι κλειστά.