Για την «ελληνικότητα» της Κων/πολης και την αφοσίωση των χριστιανών στην πίστη τους

Η Κων/πολη γύρω στα 1450μ.χ.

Πριν από την κατάκτηση των βαλκανίων οι τούρκοι είχαν δραστηριοποιηθεί στην περιοχή ως σύμμαχοι και βοηθοί των ίδιων εκείνων χριστιανικών δυνάμεων τις οποίες αργότερα έθεσαν υπό το ζυγό τους-μετά την κατάκτηση συνέχισαν να χρησιμοποιούν χριστιανούς στρατιώτες, κυρίως στις πολεμικές τους επιχειρήσεις στην Μικρά Ασία και στη Μέση Ανατολή.

Άρα οι ίδιοι ανατολικο-ρωμαίοι αυτοκράτορες φέρουν την ευθύνη για την πτώση της αυτοκρατορίας από την στιγμή που δεν προέβλεψαν πως οι κακοπληρωμένοι οθωμανοί στρατιώτες θα στρέφονταν εναντίον τους. Μα πόσο μυαλό θέλει για να καταλάβει κανείς πως η πείνα διώχνει κάθε συναίσθημα ηθικής;

Ήδη πριν από την πτώση της Πόλης το 1453 οι χριστιανοί προσχωρούσαν στο ισλάμ για πολλούς λόγους. Ένας έλληνας αρχιεπίσκοπος του δέκατου πέμπτου αιώνα σχολίαζε με αποστροφή τον εκούσιο προσηλυτισμό όσων οδηγούνταν από την «επιθυμία να αποκτήσουν ασήμι, να γίνουν προύχοντες και να ζουν στη χλιδή».

Ντροπή! Μα να προτιμούν τον επίγειο παράδεισο από τον επουράνιο;

Καλλιτεχνική απεικόνιση των τειχών της Κων/πολης

«Οι ευγενέστεροι μεταχειρίζονται τη σλαβονική γλώσσα ενώ οι παρακατιανοί μιλούν την τουρκική λαλιά ιδίωμα αρχικά των Τατάρων η οποία δανείζεται από την περσική τους πολιτικούς της όρους, από την αραβική τους θρησκευτικούς, από τους Έλληνες τους πολεμικούς και από την ιταλική τη ναυτική ορολογία», σχολιάζει ο Ουίλλιαμ Λίθγκοου.

Η λαίδη Μέρυ Γουόρτλεϋ Μόνταγκιου σημείωνε ότι «στην πρωτεύουσα μιλούν τούρκικα, ελληνικά, εβραϊκά, αρμένικα, αραβικά, περσικά, ρωσικά, σλαβονικά, βλάχικα, γερμανικά, ολλανδικά, γαλλικά, αγγλικά, ιταλικά, ουγγρικά- και το χειρότερο είναι ότι δέκα από αυτές τις γλώσσες μιλιούνται στο ίδιο το σπιτικό μου».

Μα είναι δυνατόν να χρησιμοποιείται η σλαβονική γλώσσα ως γλώσσα των ευγενών;

Και πως είναι δυνατόν η  Κων/πολη να έχει τόσες πολλές γλώσσες εφόσον ο πληθυσμός της ήταν ελληνικός (όπως έγραφαν τα βιβλία μας στο σχολείο);

Φαντασιακή αναπαράσταση χριστιανόπαιδων κατά το παιδομάζωμα

Τελικά τα σχολικά μας εγχειρίδια είναι γεμάτα από εθνο-φασιστική προπαγάνδα.

_________________________________________________________________________

πηγή κειμένου: Τα  βαλκάνια- Μαρκ Μαζαουερ

Advertisements

8 σκέψεις σχετικά με το “Για την «ελληνικότητα» της Κων/πολης και την αφοσίωση των χριστιανών στην πίστη τους

  1. @ φίλε atumrakis, με άλλα λόγια η παιδεία στην Ελλάδα υπάρχει μόνον ως προπαγανδιστική μέθοδος έτσι ώστε το κράτος να δημιουργεί πρόβατα για την πολιτική και θρησκευτική ηγεσία..

  2. Φίλε μου Stardust, το σύνταγμα της Ελλάδος ορίζει τα γεγονότα:

    Άρθρο 16:
    «[…]
    2. Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της ΕΘΝΙΚΗΣ και ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ συνείδησης και τη διάπλαση τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.»
    Πρόσφατα δανείστηκα το βιβλίο αυτό και ελπίζω να το διαβάσω το συντομότερο δυνατό.

  3. Φίλε Ζερκοπ ένα από τα επιχειρήματα των εθνικοφρόνων είναι πως η Κων/πολη είναι ελληνική γιατί μιλούσαν ελληνικά οι κάτοικοί της. Εδώ βλέπουμε πως μιλούσαν πολλές γλώσσες πράγμα που σημαίνει πως δεν ήταν ελληνική (ήταν ρωμαϊκή όπως λες) άρα το επιχείρημα της γλώσσας καταρρίπτεται. Αυτός είναι ο σκοπός του άρθρου από την σκοπιά μου.
    Κακώς συγκρίνεις την σύγχρονη πολυγλωσσία με την τότε γιατί οι σημερινές συνθήκες διαφέρουν με τις τότε επικρατούσες. Το να συγκρίνουμε την Πόλη ας πούμε με το σύγχρονο Λονδίνο είναι λιγάκι άτοπο. Η σημερινή έννοια του έθνους δεν είναι η ίδια με την τότε.
    Στα περισσότερα σημερινά κράτη υπάρχει μια επικρατούσα γλώσσα έναντι των υπολοίπων ενώ στην ρωμαϊκή και άλλες αυτοκρατορίες υπήρχε πολυγλωσία.
    |Γνώμη μου είναι οτι οι Βυζαντινοί και πίστευαν και ένοιωθαν και ήταν συνεχιστές των Ρωμαίων.| – θα συμφωνήσω 100% με αυτή σου τη δήλωση.
    Σ ευχαριστώ για το σχόλιο και χαίρομαι που παρακολουθείς τα γραπτά μου.
    καλά να περνάς!

  4. Δεν θα διαφωνήσω, σε γενικές γραμμές, με το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγεις στην ανάρτησή σου, stardust. Θα ήθελα μόνο να διαφωνήσω με την χρήση των λεγομένων του κειμένου για την απόδειξή του. Η πολυγλωσία της Κωνσταντινούπολης (ή οποιασδήποτε άλλης πόλης) δεν σχετίζεται, κατά την γνώμη μου, με την εθνικότητα της πόλης. Όπως και καμμίας άλλης πολύγλωσης πόλης φυσικά. Δεν νομίζω οτι θα αμφισβητούσε κανείς το πόσο αγγλική πόλη είναι το Λονδίνο οπου εκτός της αγγλικής ακούς όλες τις γλώσσες του κόσμου. Ή της Αθήνας, οπου εκτός των Ελληνικών ακούς αγγλικά, αλβανικά, κινέζικα, ινδοπακιστανικά, αφρικανικές διαλέκτους κλπ και μάλιστα (και για τις δύο πόλεις) από ανθρώπους που ζούν και εργάζονται εκεί. Η πολυγλωσία είναι φαινόμενο που αποδεικνύει οτι η πόλη ήταν Μητρόπολη της εποχής, σταυροδρόμι πολιτισμών και εμπορίου. Όπως και τα παραδείγματα της σύγχρονης εποχής που ανέφερα. Η εθνικότητα της πόλης καθρεφτίζεται στην διοίκηση, την λογοτεχνία, τον πολιτισμό και τις επιρροές τους, όπου καθρεφτίζεται πάντα το »κυρίαρχο» εθνικό στοιχείο. Γνώμη μου είναι οτι οι Βυζαντινοί και πίστευαν και ένοιωθαν και ήταν συνεχιστές των Ρωμαίων. Με μεγάλη δόση χριστιανικού »οπίου» φυσικά γιατί μην ξεχνάμε οτι εκείνη την εποχή, Έλληνας ίσον Εθνικός ίσον ειδωλολάτρης. Σε ευχαριστώ για τον χώρο που χρησιμοποίησα για το σχόλιό μου.
    Θα τα ξαναπούμε.

  5. @ Νεύτων, οι μυθοπλασίες ταΐζουν τον φτωχό πνευματικά κόσμο χρόνια τώρα..
    @ Αμετανόητε, σ’ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Είναι τιμή μου που με παρακαλουθεί ένας παλιός και καταξιωμένος μπλόγκερ όπως εσύ.
    @ Αλεμίλ, συμφωνώ πως συμβαίνει σε πολλές χώρες αυτή η ξεφτίλα όμως κάποτε θα πρέπει να τα ξεπεράσουμε όλα αυτά και να πάμε μπροστά χωρίς τις πατερίτσες του «ενδόξου παρελθόντος».

  6. Οπωσδήποτε, η κυρίαρχη ιδεολογία, αυτή του κράτους, της εκκλησίας, και όλης της δέσμης των εξουσίων, δεν επιτρέπει καμμιά παρέκλιση, πολύ δε περισσότερο τη ανατροπή της.
    Αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Ελληνική ιστορία, αλλά στην ιστορία όλων των άλλων χωρών, με μικρότερη ή μεγαλύτερη ένταση.
    Το εθνικό φρόνημα, είναι ο κύριος συνδετικός κρίκος του Έθνους, της φυλής, του προορισμού της, κατά συνέπεια το διαμορφώνουν με την ανάλογη «ιστορία»

    Ενδιαφέρουσα η ανάρτησή σου, πικρή ιστορία, αλλά σε γενικές γραμμές αληθινή.

    Τα λέμε

  7. Χα! Καταπληκτικός!
    Καλό είναι ν’ ακούγονται αλήθειες για την «ελληνικότητα» της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας (έτσι ονομαζόταν ως το 1453) και των αυτοκρατόρων της.
    Κι αν πάμε και μεταγενέστερα καλό είναι να καταρρεύσει κι ο μύθος που θέλει την οθωμανική αυτοκρατορία ως ένα μουσουλμανικό φονταμενταλιστικό κράτος και άλλα εξωτικά.

  8. Εγώ τον τελευταίο καιρό από δικές σου αναφορές αλλά και από διάφορα ντοκυμαντέρ που έχω δει κατάλαβα πλήρως ότι η Βυζαντινή αυτοκρατορία, η Κωνστ/λη αλλά και οι αυτοκράτορές της ουδεμία σχέση έχουν με την Ελλάδα στο βαθμό που το παρουσιάζουν τα σχολικά βιβλία. Στο σχολείο σου δίνουν την εντύπωση ότι το Βυζάντιο ήταν μια Ελληνική αυτοκρατορία ενώ στην ουσία είναι η συνέχιση της Ρωμαικής! Όπως το λες, «εθνο-φασιστική προπαγάνδα»

Τα σχόλια είναι κλειστά.