Διδακτικές ιστορίες από την αρχαιοελληνική γραμματεία

Ο ιδρυτής της σχολής των κυνικών Αντισθένης

Ο φιλόσοφος Αντισθένης συμβούλευε τους Αθηναίους να ανακηρύξουν με την ψήφο τους τα γαϊδούρια σε άλογα. Και όταν του απάντησαν πως κάτι τέτοιο είναι έξω από κάθε λογική , ο Αντισθένης παρατήρησε:
«Μήπως και στρατηγούς δεν αναδεικνύετε άντρες απλώς με την ψήφο σας και χωρίς να έχουν πάρει καμία απολύτως εκπαίδευση;»

Αριστοτέλης

Ρώτησαν κάποτε τον Αριστοτέλη:
«Τί κερδίζουν όσοι λένε ψέμματα;»
Ο φιλόσοφος απάντησε:
«Να μην τους πιστεύει κανείς και όταν ακόμα λένε την αλήθεια».

Ο Μ.Αλέξανδρος έστειλε στον Φωκίωνα 100 τάλαντα. Ο Αθηναίος πολιτικός ρώτησε τους ανθρώπους που του έφερναν το μεγάλο αυτό ποσό:
«Γιατί ο Αλέξανδρος διάλεξε εμένα απ’όλους τους Αθηναίους για να μου χαρίσει 100 τάλαντα;»
Οι απεσταλμένοι απάντησαν:
«Γιατί μόνο εσένα θεωρεί έντιμο άνθρωπο».
Ο Φωκίωνας αρνήθηκε και απάντησε λέγοντας:
«Ας μ’αφήσει λοιπόν και να είμαι και να φαίνομαι έντιμος».

Σωκράτης

Προσπαθούσε κάποιος να πείσει τον Ιπποκράτη να πάει στη Περσία να δει τον Ξέρξη που ήταν, όπως έλεγε «καλός βασιλιάς». Ο Ιπποκράτης αρνήθηκε λέγοντας: «Δεν χρειάζομαι καλό άνθρωπο που να κυριαρχεί επάνω μου».

Κάποιος αριστοκρατικής καταγωγής υπενθύμιζε στον Σωκράτη την άσημη καταγωγή του. Ο φιλόσοφος του απάντησε:
«Αν εγώ πρέπει να ντρέπομαι για τους άσημους προγόνους μου, οι υπέροχοι πρόγονοί σου πρέπει να νιώθουν ντροπή για σένα, τον ανάξιο απόγονό τους».

πηγή: Αρχαία ελληνική γραμματεία, Σωκράτης Γκίκας

Advertisements

4 σκέψεις σχετικά με το “Διδακτικές ιστορίες από την αρχαιοελληνική γραμματεία

  1. @ Newton, μου κάνει εντύπωση πως είναι πάντοτε επίκαιρες!!
    @ V, η αντίδραση δεν μπορεί να διδάσκεται στα σχολεία- μόνον όσα προβατοποιούν τον κόσμο επιτρέπονται!
    @ φίλτατε Κλείτωρ, δεν είναι τυχαίο πως η γραφή στα πρώτα της βήματα ήταν προνόμιο μόνον της εκάστοτε εξουσίας. Ακόμη και ο Αλέξανδρος είχε θυμώσει με τον Αριστοτέλη γιατί δίδασκε και σε άλλους μαθητές (λες και ήταν αποκλειστικό προνόμιο οι διδασκαλίες του).

  2. ο Αντισθένης είναι γενικά άγνωστος διότι δεν διδάσκεται και δεν διδάσκεται διότι παραμένει ακόμα αντισυμβατικός και άρα επικίνδυνος.

  3. Το αστείο της υπόθεσης είναι ότι ο Αντισθένης είναι σχετικά άγνωστος σε μας τους μαθητές(μιλάω εκ μέρους των μαθητών τεχνολογικής Κατ,καθώς δεν ξέρω τι γίνεται στην Θεωρητική) ,καθώς ήταν πολύ ασυμβίβαστος με το σύστημα της εποχής του…!

    Προσωπικά από τα γνωμικά του Αντισθένη μ’αρέσει αυτό με τους κόλακες και τους κόρακες!

  4. Αυτές οι, απίθανης έμνευσης, αποστομοτικές απαντήσεις κάποιων αρχαίων φιλοσόφων και μη, όντως είναι διδακτικότατες!

Τα σχόλια είναι κλειστά.