Οι προφητείες τα θαύματα οι μάρτυρες, όλα αυτά δεν είναι αποδείξεις;[Μαρκήσιος Ντε Σαντ]

Απάντηση από τον Μαρκήσιο Ντε Σαντ προς τον ιερωμένο :

Πώς θέλεις να δεχτώ λογικά ως απόδειξη κάτι που χρήζει αποδείξεως; Για να γίνει απόδειξη η προφητεία θα πρέπει να έχω πρώτα την πλήρη βεβαιότητα ότι υπήρξε. Καθώς όμως έχει καταγραφεί από την ιστορία,δεν μπορεί να ασκεί σε μένα άλλη δύναμη από τα υπόλοιπα ιστορικά γεγονότα, εκ των οποίων τα τρία τέταρτα είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενα. Αν προσθέσω επίσης και την κάτι παραπάνω από βάσιμη, υποψία ότι όλα αυτά μου έχουν μεταδοθεί από ιδιοτελείς ιστορικούς, θα έχω, όπως βλέπεις, ακόμη περισσότερο το δικαίωμα να αμφιβάλλω. Εξάλλου, ποιός θα με διαβεβαιώσει ότι αυτή η προφητεία δεν έγινε εκ των υστέρων; Πως δεν ήταν αποτέλεσμα συνδυασμών της πλέον απλής πολιτικής, σαν την καλή βασιλεία με έναν δίκαιο βασιλιά και την αμβροσία για τους θεούς του Ολύμπου; Και αν συμβαίνουν όλα αυτά πώς θέλεις η προφητεία, η οποία χρήζει βαθύτατα αποδείξεως, να κατορθώσει να αποτελέσει η ίδια απόδειξη;


Όσο για τα θαύματά σου, δεν μου υπαγορεύουν κάτι παραπάνω. Όλοι οι απατεώνες έκαναν θαύματα, όλοι οι ανόητοι τα πίστεψαν. Για να πειστώ ως προς την αλήθεια ενός θαύματος, θα έπρεπε να έχω τη σαφή βεβαιότητα ότι το γεγονός που εσείς αποκαλείτε έτσι αντιβαίνει εντελώς στους νόμους της φύσης, διότι μόνον ό,τι βρίσκεται έξω από αυτήν μπορεί να θεωρηθεί θαύμα: και ποιός τη γνωρίζει τόσο καλά ώστε να τολμήσει να δηλώσει πως αυτό ακριβώς είναι το σημείο όπου εκείνη σταματά και ακριβώς αυτό στο οποίο παραβιάζεται;
Χρειάζονται δύο πράγματα για να διαπιστωθεί ένα υποτιθέμενο θαύμα: ένας ταχυδακτυλουργός και «γυναικούλες». Ασ’το. Ποτέ μην αναζητάς άλλη προέλευση στα δικά σου, όλοι οι νεότεροι προφήτες έχουν κάνει θαύματα και το πιο παράδοξο είναι πως όλοι τους βρήκαν ηλίθιους που τους πίστεψαν. Ο Ιησούς σου δεν έκανε τίποτε πιο παράδοξο από τον Απολλώνιο τον Τυανέα, κι όμως αυτόν κανείς δεν τολμά να τον θεωρήσει θεό. Όσο για τους μάρτυρές σου, είναι σίγουρα το πιο αδύναμο επιχείρημά σου. Ενθουσιασμός και αντίσταση χρειάζονται για να κατασκευαστούν και, όσο η αντίθετη πλευρά μου προσφέρει ό,τι και η δική σου, δεν θα είμαι ποτέ επαρκώς σε θέση ώστε να πιστέψω ότι η μία είναι καλύτερη από την άλλη, θα είμαι όμως αντιθέτως εντελώς σε θέση να τις θεωρήσω και τις δύο αξιοθρήνητες.

Αχ φίλε μου, αν ήταν αλήθεια ότι υπάρχει ο θεός που διακηρύττεις, θα είχε ανάγκη από θαύματα, μάρτυρες και προφητείες για να θεμελιώσει την αυτοκρατορία του; Και αν καθώς λες, η καρδιά του ανθρώπου ήταν έργο του, δεν θα την είχε επιλέξει ως άδυτο του νόμου του; Αυτός ο αναλλοίωτος νόμος, αφού θα προερχόταν από έναν δίκαιο θεό, θα βρισκόταν ακαταμάχητα χαραγμένος σε όλους, και εξίσου αναλλοίωτα από τη μια άκρη του κόσμου στην άλλη- καθώς όλοι οι άνθρωποι θα έμοιαζαν μέσω αυτού του λεπτεπίλεπτου και ευαίσθητου οργάνου, θα έμοιαζαν επίσης και λόγω των τιμών που θα χάριζαν στον θεό από τον οποίο και θα το κατείχαν- όλοι θα είχαν μόνο έναν τρόπο να τον αγαπούν, έναν τρόπο να τον λατρεύουν ή να τον υπηρετούν και θα τους ήταν εξίσου αδύνατο να απαρνηθούν αυτόν τον θεό όσο και να αντισταθούν στην κρυφή κλίση της λατρείας του.

_________________________________________________________________________________________________________

πηγή: De Sade: Διάλογος ανάμεσα σε έναν ιερωμένο και έναν μελλοθάνατο

8 Σχόλια προς “Οι προφητείες τα θαύματα οι μάρτυρες, όλα αυτά δεν είναι αποδείξεις;[Μαρκήσιος Ντε Σαντ]”

  1. http://www.tvxs.gr/v8615
    Παιδιά ελάτε αμέσως να υποστηρίξετε

  2. Καλά, τον τρόπο με τον οποίο εκμεταλλεύονται ορισμένοι ιερείς την θρησκεία και τους (ευκολό) πιστούς ας μην τον σχολιάσουμε καλύτερα stardust30.

    Σε ότι αφορά πάντως την θρησκεία του έρωτα, με βρίσκεις σύμφωνη.
    Είναι η πιο ανιδιοτελής, πολεμοχαρής, εγωκεντρική μα και τόσο αισθησιακή πλανεύτρα στο όνομα της οποίας όλοι, κάπου, κάπως, κάποια στιγμή, εκεί που δεν το περιμένουμε, υποτασσόμαστε.

    😳 🙂

  3. Αμάν βρε σκουλίκιμ.. θα σε στείλω άβαταρ.. αυτό είναι εύκολοοοοοο

    Λίνα μου φυσικά και δέχομαι πως υπάρχουν διαφορετικές απόψεις πέραν του Saad. Και το πρόβλημά μου ΔΕΝ είναι με την ιδεολογία της θρησκείας αλλά με αυτούς που την εκμεταλλεύονται (ιερείς) για ιδίον όφελος.
    Αν πάντως αναρωτιέται κανείς αν πιστεύω σε κάποια «θρησκεία» αυτή σίγουρα είναι η θρησκεία του έρωτα..

  4. σημ ..για το χριστουγεννιατικο δεντρο..πως θα σε κανω παιδι μου που δεν εχεις αβαταρ ???..θα το παλεψω αλλα το νοημα ειναι για αυτους με αβαταρ ..φιλια

  5. Καλέ μου stardust30, επέτρεψε μου να διαφωνίσω με τον Saad.
    Το ότι δεν βλέπουμε κάτι, το ότι δεν έχουμε αποδείξεις για αυτό, το ότι δεν το κατανοούμε, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει.
    Και φυσικά δεν αναφέρομαι στις θρησκείες, αλλά σε όλα τα θέματα.

    *Την καλημέρα μου.:-)

  6. Φίλε stardust διάβασε το τέλος του διαλόγου, επιμένω! Έχει πολύ γάλιο!

  7. Ναι ναι – το ιπτάμενο μακαρονοτέρας είναι γλυκιά μου..

  8. Αχ χτες βρήκα τον διάλογο αυτόν (μου τον είχε στείλει ένας γνωστός μου όταν ήμουν χριστιανή αλλά είχα αρχίσει να χαλιέμαι με το θέμα θρησκεία) και τον ξέθαψα να τον ξαναδιαβάσω 🙂

    (γιατί στην ζωγραφιά το πλασματάκι μου θυμίζει τον cthulhu;; Το Ιπτάμενο μακαρονοτέρας είναι;)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρέσει σε %d bloggers: