Κατάρριψη των χριστιανικών προσδοκιών – Πορφύριος

Ακολουθεί απόσπασμα από το βιβλίο του Πορφύριου «Κατά Χριστιανών» (γράφτηκε το 300μ.Χ.):

Τί εννοεί ο Παύλος λέγοντας ότι «παρέρχεται η μορφή του κόσμου τούτου»; Και πώς είναι δυνατόν, οι «έχοντες να είναι ωσάν να μην έχουν» και οι «χαίροντες ωσάν να μην το χαίρουν», και όλες οι υπόλοιπες μωρολογίες του να γίνουν πιστευτές; Γιατί, πως μπορεί ο έχων να γίνει ως μη έχων; Και πώς να γίνει πιστευτός ο χαίρων που θα συμπεριφέρεται ως μη χαίρων;
Κι ακόμα, πως είναι δυνατόν να παρέλθει η μορφή του κόσμου ετούτου; Ποιός θα τον μεταβάλλει και για ποιόν λόγο;Αν τον μετέβαλλε ο Δημιουργός, θα μπορούσε να κατηγορηθεί ότι διαταράσσει μια σταθερή και ασφαλή τάξη. Αν πάλι, μεταβάλει το σχήμα του κόσμου προς το καλύτερο κατηγορείται ότι δεν γνώριζε ποιό ήταν το κατάλληλο και πρέπον σχήμα του κόσμου όταν τον δημιουργούσε, και ότι του ‘λειπε η ανώτερη σκέψη, με αποτέλεσμα να φτιάξει ένα κόσμο γεμάτο ατέλειες.

Πώς λοιπόν μπορούμε να ξέρουμε ότι η φύση του κόσμου θα καταλήξει στο καλό χάρη σε μετατροπές εκ των υστέρων; Και ποιά θα είναι η ωφέλεια αν μεταβληθεί η φυσική τάξη; Γιατί αν ο ορατός κόσμος είναι θλιβερός και αιτία για να λυπόμαστε, θα του τα ψάλλουμε για τα καλά του Δημιουργού και θα τον ζαλίσουμε με τις εύλογες επικρίσεις μας, ότι έχτισε ένα θλιβερό κόσμο που διαταράσσει τη λογική φυσική τάξη, και κατόπιν μετάνιωσε κι αποφάσισε να αλλάξει τα πάντα.
Μπας και είναι αυτός ο λόγος που ο Παύλος δασκαλεύει τους έχοντες να σκέφτονται ως μη έχοντες, αφού και ο Δημιουργός του κόσμου, ενώ τον έχει, είναι σαν να μην τον έχει και γι’αυτό πάει να του αλλάξει τη μορφή; Κι όποιον χαίρεται, του λέει να μη χαίρεται, γιατί ο Δημιουργός δεν χαίρεται βλέποντας το κομψό και λαμπρό δημιούργημά του, πόσο μάλλον που επειδή στεναχωριέται πολύ, πήρε απόφαση να το αλλάξει και να το μετατρέψει ολωσδιόλου. Ας της χαρίσουμε λοιπόν ένα συγκρατημένο γέλιο ετούτης της φρασούλας του Παύλου.
Αξίζει να μνημονεύσουμε εκείνο που είπε ο Ματθαίος – θαρρείς και ζούσε πίσω από τον κόσμο, κλειδαμπαρωμένος μέσα σε κανένα μύλο: «Και θα κηρυχθεί», είπε «το ευαγγέλιο της βασιλείας σ’ ολόκληρο τον κόσμο, και τότε θα έρθει το τέλος» [Ματθ.24.14]. Να όμως που το ευαγγέλιο έχει ακουστεί ως και στο τελευταίο σοκάκι της οικουμένης και οι πάντες, στα πέρατα του κόσμου έχουν λάβει γνώση, όμως δεν ήρθε το τέλος του κόσμου, ούτε και θα έρθει ποτέ.
Ας δούμε κι εκείνα που ειπώθηκαν (από τον θεό) στον Παύλο. «Ο κύριος παρουσιάστηκε νύχτα στον Παύλο μέσα από ένα όραμα και του είπε: «Μη φοβάσαι, μίλα ελεύθερα γιατί είμαι εγώ στο πλευρό σου, και κανείς δεν πρόκειται να σου επιτεθεί και να σε βλάψει». Και μόλις συλλαμβάνεται στην Ρώμη, αποκεφαλίζεται ο πνευματώδης αυτός άνθρωπος που έλεγε ότι «θα κρίνουμε τους αγγέλους»… Μα και ο Πέτρος που είχε αναλάβει την εξουσία να βόσκει τα αρνιά, καρφώθηκε πάνω στο σταυρό και ανασκολοπίστηκε. Κι άλλοι ομοϊδεάτες τους είτε κάηκαν είτε καταδικάστηκαν και έχασαν τη ζωή τους. Όμως αυτά δεν είναι άξια να θεωρούνται θέλημα του θεού, ούτε καν ενός ανθρώπου ευσεβούς, το να τιμωρείται απάνθρωπα ένα τέτοιο πλήθος για χάρη του και για την πίστη σ’αυτόν, και να μην φανερώνεται αναστημένος όπως τον προσδοκούν.
Μπορεί κανείς να εντοπίσει κι άλλη μια ασαφή φράση του Ιησού, εκεί όπου λέει :»προσέξτε μη σας παραπλανήσει κανείς. Γιατί πολλοί θα παρουσιαστούν μιλώντας επ’ ονόματί μου και θα πουν «εγώ είμαι ο Χριστός», και θα παραπλανήσουν πολλούς»[Ματθ. 24.4-5]
Ιδού: Πέρασαν τριακόσια τόσα χρόνια και πουθενά δεν φάνηκε κανείς. Μήπως θα ισχυριστείτε ότι μιλούσε για τον Απολλώνιο Τυανέα, τον άνθρωπο εκείνο που είχε για κόσμημά του τη φιλοσοφία; Γιατί άλλον δεν έχει να βρείτε. Μόνο που ο Ιησούς δεν μιλά για έναν αλλά για πολλούς: «θα εμφανιστούν πολλοί ψευδοπροφήτες και θα παραπλανήσουν πολύ κόσμο». [Ματθ.24.11]

Advertisements