Σπάστε την τηλεόραση! (updated)

σπασμ�νη τηλεόραση
Έχω εδώ και πολύ καιρό να δω συστηματικά τηλεόραση. Αυτήν την εβδομάδα είδα γύρω στις 2 ώρες. Ό,τι ειδήσεις θέλω τις βρίσκω στο ίντερνετ. Τις διασταυρώνω μέσα από πολλά sites. Όταν θέλω να δω ταινία κάνω μια επίσκεψη στο video club, ή πάω στο σπίτι φίλων.


Η τηλεόραση έχει καταντήσει μια αηδία, γεμάτη από τα σκουπίδια των διαφημιστών, που προσπαθούν να δημιουργήσουν ανύπαρκτες ανάγκες, να ελέγξουν τις επιθυμίες μας, να διαμορφώσουν το καταναλωτικό μας προφίλ. Συγνώμη, ΔΕΝ θέλω καινούργια σκούπα, ΔΕΝ θέλω διακοποδάνειο (που θα πρέπει να δουλεύω μετά μια ζωή για να το ξεπληρώσω), ΔΕΝ θέλω να πάω σε ‘τρέντυ’ κέντρα διασκέδασης (τα στέκια που βγαίνω μια χαρά μου φαίνονται), ΔΕΝ θέλω να πάω σε κέντρο αδυνατίσματος (τί να χάσω ο κακομοίρης με δείκτη λίπους 12-14%; ), ΔΕΝ θέλω τη νέα γατοτροφή (δεν έχω γάτα), ΔΕΝ θέλω να αλλάξω ίματζ (είμαι αυτός που είμαι και σε όποιους αρέσω). Ουφ! Αμάν πια!

Κουράστηκα και απελπίστηκα τις λίγες φορές που ήθελα να δω μια ταινία στην τηλεόραση. Είναι τόσες πολλές οι διαφημίσεις που στο τέλος ξεχνάω τί ήθελα να δω.. Ειλικρινά αναρωτιέμαι αν αυτοί που φτιάχνουν τις διαφημίσεις έχουν σκεφτεί ποτέ πως υπάρχει κόσμος που τους ενοχλεί η επαναλαμβανόμενη προβολή και η απίστευτη διάρκεια τους.

Κάποτε έκανα ζάπινγκ στο διάλειμμα, οπότε γινόταν το εξής μπάχαλο: έβλεπα μια ταινία π.χ. τον σούπερμαν, στο διάλειμμα έβαζα άλλη ταινία σε άλλο κανάλι, π.χ. τον αστυνόμο Σαϊνη, στο επόμενο διάλειμμα έβλεπα πάλι σούπερμαν, και στο τέλος έβλεπα τους 300.. Άντε τώρα να σχηματίσεις στο μυαλό σου μια ολοκληρωμένη ταινία.. Πήγε ο σούπερμαν με τα τάπερ με τα κιοφτεδάκια να δει τον αστυνόμο Σαΐνη και έκαναν μαζί ντου στον Λεωνίδα με τους 300 ο οποίος τους είπε ‘come and get it mother*uckers’ ..

Οπότε είπα δεν είναι δουλειά αυτή καλύτερα μια ταινία επιλογής μου, παρά αυτή η πλοκή που μοιάζει με γόρδιο δεσμό.. Όχι τίποτα άλλο αλλά η λογική από την παράνοια μια κλωστή απέχουν και δεν μου πάνε τα άσπρα ρούχα στα άσπρα δωμάτια με τα μαξιλαράκια..

Άσε δε με τις ειδήσεις.. Κάθε βράδυ βλέπεις τους ίδιους ανθρώπους, να τσακώνονται για αηδίες, και κάθε χρόνο για τον ίδιο λόγο, ενώ την υπόλοιπη ώρα βλέπεις παντού πτώματα, απαισιοδοξία, μια ζωή την έχουμε, ουφ και άντε να βγάλουμε την μέρα, δεν μας φτάνει η σύνταξη και βουρ οι διαφημίσεις στο καπάκι για δάνεια, πιστωτικές, αμάξια, ταξίδια . Τέτοιο βομβαρδισμό ούτε στο Κόσοβο δεν έκαναν οι Αμερικάνοι.. Έλεος!

Μα είναι δυνατόν να βλέπεις πτώματα την μια στιγμή και μετά να θες να αγοράσεις καινούργια τηλεόραση; Γιατί; Για να βλέπεις το αίμα σε Plasma με καλύτερη απόχρωση; Και αφού υπάρχει ακρίβεια στην αγορά, ο κοσμάκης δεν έχει λεφτά γιατί να πάρει καινούργιο αυτοκίνητο με 832 δόσεις; Για να το χαρεί για 2-3 μήνες και μετά η τράπεζα να σου πει «επ, φτάνει τόσο δώσε το αμάξι και ξόφλησε τις υπόλοιπες 632 δόσεις»;

Κλείστε την τηλεόραση. Στεναχωρήστε την AGB. Δώστε τηλεθέαση στην ζωή σας. Γίνετε ο πρωταγωνιστής στο σήριαλ της ζωής σας και πάψτε να είστε ο παθητικός χειριστής ενός τηλεκοντρόλ σε μια συσκευή που έτσι κι αλλιώς δείχνει αυτό που αυτό θέλει. Το πιο χρήσιμο κουμπί στο τηλεκοντρόλ είναι το «off». Αφαιρέστε τον χρόνο της τηλεόρασης και προσθέστε στον χρόνο του διαλόγου με τους συγγενείς σας, τους φίλους σας, τους συνανθρώπους σας.

(update)
Προς μια νέα οδηγία σχετικά με τις τηλεοπτικές διαφημίσεις

Στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφέρει για τις διαφημίσεις στην τηλεόραση:
(πηγή: http://www.europarl.europa.eu/news/public/story_page/039-1290-345-12-51-906-20061211STO01289-2006-11-12-2006/default_el.htm )
Σύμφωνα με το κείμενο που προκύπτει από το συμβιβασμό μεταξύ Συμβουλίου και Κοινοβουλίου:
– οι διαφημίσεις στο μέλλον δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τα 12 λεπτά (20%) ανά ώρα
– η μετάδοση τηλεοπτικών ταινιών, κονσέρτων φιλαρμονικής, όπερας, παιδικών και ειδησεογραφικών προγραμμάτων είναι δυνατόν να διακόπτεται για διαφημίσεις ή/και τηλεαγορές μια φορά για κάθε χρονική περίοδο 30 λεπτών
– η μετάδοση παιδικών και ειδησεογραφικών προγραμμάτων (υπό την προϋπόθεση ότι η προγραμματισμένη διάρκειά τους υπερβαίνει τα 30 λεπτά), είναι δυνατόν να διακόπτεται για διαφημίσεις ή/και τηλεαγορές μια φορά για κάθε χρονική περίοδο 30 λεπτών
– η ένταση του ήχου των διαφημίσεων, καθώς και των προγραμμάτων ή σεκάνς που προηγούνται και έπονται αυτών, δεν πρέπει να υπερβαίνει τη μέση ένταση του ήχου του υπόλοιπου προγράμματος
– οι διαφημίσεις δεν πρέπει να περιλαμβάνουν παρότρυνση σε μίσος βάσει φύλου, φυλής, εθνικής καταγωγής, θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού ή να προσβάλλουν με άλλο τρόπο την ανθρώπινη αξιοπρέπεια
– απαγορεύονται οι διαφημίσεις καπνού και λοιπών προϊόντων καπνού, καθώς και οι διαφημίσεις φαρμάκων που χρειάζονται ιατρική συνταγή
– τα μέσα ενημέρωσης θα πρέπει να καταστήσουν τις υπηρεσίες τους προσιτές στα άτομα με ειδικές ανάγκες (πχ. προβλήματα όρασης ή ακοής)
– το σπονσοράρισμα ταινιών θα πρέπει να επισημαίνεται σαφώς.

Επίσης μπορείτε να δείτε εδώ (http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/am/631/631749/631749el.pdf) την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση της οδηγίας 89/552/EΟΚ του Συμβουλίου για το συντονισμό ορισμένων νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών σχετικά με την άσκηση τηλεοπτικών
δραστηριοτήτων . Αναφέρει μια πολύ ενδιαφέρουσα τροπολογία (την αντιγράφω για να μην ψάχνετε μια ώρα) :
Τροπολογία 666
ΑΡΘΡΟ 1, ΣΗΜΕΙΟ 18
Άρθρο 22 α (νέο) (Οδηγία 89/552/ΕΟΚ)
(3) Η νομοθεσία των κρατών μελών πρέπει επίσης να ορίζει ότι οι νέες συσκευές τηλεόρασης είναι εξοπλισμένες με τεχνικούς μηχανισμούς που θα παρέχουν τη δυνατότητα παρεμπόδισης της παρακολούθησης ορισμένων προγραμμάτων.

Έχετε δει καμία τηλεόραση με μηχανισμό προστασίας για να μην βλέπουν τα ανήλικα παιδιά ακατάλληλα προγράμματα ; (δεν εννοώ μόνο ερωτικό περιεχόμενο αλλά και βία,χρήση ναρκωτικών ουσιών)
Γι’αυτό καλύτερα σπάστε την να τελειώνουμε μια και καλή..

14 σκέψεις σχετικά με το “Σπάστε την τηλεόραση! (updated)

  1. Πάντως συνοψίζοντας το θέμα, εφόσον το περιεχόμενο των τηλεοπτικών μέσων είναι ποιοτικώς στο ναδήρ και το πλήθος των διαφημίσεων στο ζενίθ πιστεύω πως η καλύτερη λύση είναι να το κλείσουμε παντελώς το μπανιστήρ ντουλάπ.
    Στο κάτω κάτω η AGB , πέρνει μετρήσεις από σταθερούς πελάτες, που τους έχει δώσει μηχανάκι άρα και όλοι να το κλείσουμε, πλην των τηλεθεατών της δεν θα φανεί διαφορά γι αυτήν.

  2. ρίχταααα…

    σε παραδέχομαι πάντος γιατί κσέρω οτι δεν έχεις τιβί στου σπίτ. δεν κσέρω άν πιάνεται το τιβι τιούνερ…
    θίνκ αμπάουτ ιτ.
    όποιος κσαναπεί λέξη για λόστ, ρώμη και βρώμη $@%#

    απσηλέ μαζί σου στον δίκαιο αγώνα σου.
    έτσι μου ‘ρχεται να ανοίκσω ένα κανάλι δια την αφεντιά σου…

    το άδικο της υπόθεσης είναι οτι δεν ανακοινώνου και τις ώρες των διαφημίσεων, αμ πώς;!;!;!

    άντε γκουντμπάει…

  3. @gremakiiiiiiiiiiii mouououououou,
    είπε κανείς ότι τρώγεται ο εαυτούλης μου; Ακόμη κι εγώ δεν τον συμπαθώ πολλές φορές! Τσακωνόμαστε συνεχώς! Μου θύμισες το αξέχαστο τραγούδι των τσοπάνα ρέιβ! Ιδού και οι στίχοι :

    Απο μικρο παιδι εμενα με κοπαναγα
    εγω δεν ειμαι αυτος που φανταζομουνα
    θελω να με βρω, να μου μιλησω
    ψαχνω το νουμερο να μου τηλεφωνησω
    ετσι μια μερα σπιτι μου με καλεσα
    μα δεν μου ανοιξα, και εξω με περιμενα
    τι μου εχω κανει και δεν με θελω πια
    αυτη η εσωστρεφια μας θελει χωριστα

    Μου το’χα πει – μου το’χα πει

    εγω μαζι μου δεν μιλιομαστε
    οποτε ειμαι μαζι μου παντα τσακωνομαστε
    με πηρα στο τηλεφωνο και το’κλεισα
    με ειδα στο δρομο μ’εφτυσα και με κλοτσισα
    μια μερα που τρυπιθηκα φρικαρησα
    πηρα βελονα και κλοστη και με μανταρησα
    σε μια πορεια στην αθηνα μερος ελαβα
    μα ημουν μελος των εκαμ και με συνελλαβα

    Μου το’χα πει – μου το’χα πει
    Μου το’χα πει μα δεν με ακουγα
    Μου το’χα πει – μου το’χα πει

    καλα με ηξερα μα δεν με υπολογιζα

    Ετσι μια μερα μ’ερωτευτηκα
    μου εκανα καμακι αλλα δεν δεχτηκα
    του εαυτου μου παντα του τη φυλαγα
    ακομα κι αν με χτυπαγα δεν μιλαγα
    ξαφνου μια μερα εγω την ψωνισα
    τα πηρα με την παρτη μου και αυτοκτωνησα
    τωρα που με σκοτωσα μ’αφησα μονο μου
    ψαχνω τη νυχτα να με βρω να πω τον πονο μου

    Μου το’χα πει – μου το’χα πει

  4. @purple
    Πάντως αν έχεις υπομονή μέχρι το Σάββατο , θα σου γράψω ένα δοκίμιο για την αρετή της διαφήμισης.
    Γιατί αν το αναλύσεις καλά, θα καταλάβεις πως ακόμη κι αυτό το blog είναι μια διαφήμιση, για τον συγγραφέα του (καλή ή κακή αυτό θα το δείξει η νεκροψία) , όπως και το υπέροχο blog σου (το οποίο συστήνω σε όλους τους φίλους να το επισκεπτούν είναι το link δεξιά Purple Times ) είναι μια πανέμορφη (σαγηνευτικά πανέμορφη) διαφήμιση για την υπέροχη ύπαρξή σου και τον απίστευτο τρόπο έκφρασής σου.

  5. @purple αστέρι μου,
    Δεν νομίζω πως διαφωνούμε επί τοις ουσίας. Δεν λέω να μην υπάρχουν διαφημίσεις – λέω να υπάρχουν λιγότερες και με μικρότερη διάρκεια.
    Δεν λέω να μην διαφημίζετε ένα προϊόν π.χ. για τα παιδιά, αλλά να απευθύνετε στους γονείς κι όχι στα ίδια τα παιδιά. Και το να λες ότι ο γονέας έχει ευθύνη για το αν θα πάρει κάτι στο παιδί του είναι εύκολο – όταν όμως αρχίζει η γκρίνια του παιδιού ξέρεις (αν είσαι μητέρα) δεν μπορείς να ανοίξεις συζήτηση για την χρησιμότητα ή όχι του κάθε διαφημιζόμενου παιχνιδιού (πολλές παιδικές διαφημίσεις έχουν γίνει με βοήθεια από ειδικούς ψυχολόγους που γνωρίζουν από παιδική συμπεριφορά). Φυσικά και χρειάζονται τα παιχνίδια – όχι όμως όλα όσα διαφημίζονται και όχι για κάθε ηλικία.
    Από εκεί και πέρα είναι ανήθικο να διαφημίζεται π.χ. το αλκοόλ ή τα προϊόντα καπνού όλες τις ώρες γιατί υπάρχουν άνθρωποι που είναι εθισμένοι σε αυτά και ξέρουμε ότι καταστρέφουν την υγεία – το αλκοόλ δε συμβάλλει και στα τροχαία ατυχήματα.
    Κι εγώ θα δω τηλεόραση – και το γράφω παραπάνω, αλλά θα δω κανένα ντοκυμαντέρ στο ΣΚΑΙ, ή κάποια συζήτηση για κάποιο θέμα, ή το ρεπορτάζ χωρίς σύνορα (πριν κοπεί), όχι κάποια επιπέδου δαπέδου εκπομπή.
    Χρειάζεται ιδιαίτερη ευαισθησία το θέμα της προβολής μιας διαφήμισης, το πού απευθύνεται και το πώς προβάλλεται.

  6. αρχικα να πω πως με τα περισσοτερα που λες δεν διαφωνω αν και δεν ειναι εφικτα.. καταρχας χωρις διαφημιση δεν θα υπηρχε τηλεοραση γιατι η διαφημιση συντηρει ενα καναλι και μην μου πεις οτι δεν ειναι απαραιτητη.. αν δεν θελουμε να δουμε τη σαβουρα διαλεγουμε προγραμματα που ειναι στα μετρα μας και αλλαζουμε καναλι σε οτι θεωρουμε αχρηστο.. αυτο που λες για τους ανυπερασπιστους πολιτες που συνηθως ειναι παιδια συνηθως δεν εχουν αγοραστικη δυναμη απο μονα τους αρα στο χερι του κηδεμονα τους ειναι λοιπον για το τι θα φτασει τελικα στο χερι του παιδιου.. οσο για τους ενηλικους με λιγοτερο βαθμο ευφυιας,με την ιδια λογικη να κατηγορησουμε τους τραπεζικους, τους πωλητες κτλ. τωρα για την υπερβολη της διαφημισης ειναι γνωστη σε ολους.. δηλ. υπαρχει νοικοκυρα που πιστευει οτι αμα καθαριζει με AZAX το σπιτι θα λαμπει με μια κινηση και ολο αυτο θα γινεται με ενα χαμογελα νααααα!!!! οι πληροφοριες που γραφονται με μικρα γραμματακια δινονται απο τον εκαστοτε διαφημιζομενο στον διαφημιστη.. ευθυνη του διαφημιστη ειναι το slogan to concept kai to target group που στοχευει, ειναι πολλα αυτα που θελω να πω για αυτο αλλα σαν μπλοκερ ουδεποτε θελησα να προβαλω τη δουλεια μου αυτο το κανω μονο σαν Ελενα και σε αυτο το χωρο λειτουργω μονο σαν μπλοκερ και δεν θελω να προκαλεσω λεγοντας περισσοτερες αληθειες.
    καλημερα!

  7. @purple καμάρι μου,
    Φυσικά και να δουλέψετε. Όμως θα πρέπει να υπάρχει ένα νομικό πλαίσιο που να προστατεύει τον ανίδεο καταναλωτή από τον βομβαρδισμό που δέχεται καθημερινά μέσω της τηλεόρασης. Άσε δε που πολλά προϊόντα δεν θα έπρεπε καν να διαφημίζονται (π.χ. παιδικά παιχνίδια).
    Δεν μπορεί να αφήνουμε ανυπεράσπιστους ανθρώπους – όπως ανθρώπους με ειδικές ανάγκες (με μειωμένη νοητική ικανότητα), ανήλικους και άλλες ομάδες που δεν μπορούν να δουν μια διαφήμιση ως ένα μέσο για να γίνει γνωστό ένα προϊόν, παρά ως έναν τρόπο ζωής που πρέπει να ακολουθήσουν για να αισθάνονται ότι ανήκουν στους εκλεκτούς της κοινωνίας.
    Πέραν αυτού διαφωνώ με την σημερινή τακτική των διαφημιστών που δείχνουν μόνο την όμορφη πλευρά ενός προϊόντος. Π.χ. οι περισσότερες διαφημίσεις των αυτοκινήτων κρύβουν την τιμή της κανονικής έκδοσης του και δείχνουν μια μειωμένη τιμή (για μια έκδοση που συνήθως δεν υπάρχει σε στοκ) έτσι ώστε να προσελκύσει τον καταναλωτή για να πάει στην αντιπροσωπεία.
    Ένα δεύτερο παράδειγμα είναι οι πιστωτικές κάρτες και τα δάνεια στα οποία ενώ γίνεται ολόκληρος ντόρος για το πόσο διευκολύνουν τη ζωή, όταν έρθει η στιγμή να δεις το επιτόκιο της κάθε κάρτας, περνάει κάτω από την οθόνη με κάτι τοσοδούλικα γραμματάκια με τέτοια ταχύτητα που πρέπει να το δεις σε slow motion για να διαβάσεις τί λέει.
    Θα μου πεις τώρα τί νομικά πλαίσια και κουραφέξαλα ζητάω να εφαρμοστούν σε αυτή την χώρα ; Οπότε η μόνη λύση είναι το τελικό και μη αναστρέψιμο κλείσιμο της μηχανής προβολής διαφημίσεων. 😉
    Όσον αφορά τον έντυπο τύπο και εκεί υπάρχουν διαφημίσεις, μόνο που εκεί είναι πιο εύκολο να γυρίσεις την σελίδα χωρίς να δώσεις σημασία παρά να πρέπει να περιμένεις να τελειώσει το διαφημιστικό σποτάκι.

    Διαφημίστρια είπες ε; Χμμμ.. Έτσι εξηγείται..
    Υ.Γ. Περιμένω με λαχτάρα την δική σου άποψη. 😉

  8. πολυ καλα τα λες αλλα εμεις οι διαφημιστες να μην δουλεψουμε???

    Υ.Γ. ο.κ το θετω πολυ απλοικα με μια δοση χιουμορ…αλλα καποια στιγμη θα το αναπτυξω και απο τη δικη μου μερια…

  9. Φίλτατε Διαγόρα,
    Σ’ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Θα ρίξω την ιδέα σου σε όσους ιστολόγους γνωρίζω και ελπίζω να βρω ανοικτά ώτα.

  10. gremakiiiiiiii,
    τί είναι η προοαγάνδα; :S
    Να με καταγγείλεις ;)))
    σφάξε με gremakim na agiasw!

    O Osios Thleoropliktos

  11. Έξοχο άρθρο.

    Και έξοχη η φωτογραφία με το χαζοκούτι καπέλο σε πυροσβεστικό κρουνό.

    Είχα στο μυαλό μου την ίδρυση ενός «κύκλου ιστολόγων ενάντια στην τηλεόραση» αλλά δεν τα προλαβαίνω όλα μόνος μου.

Τα σχόλια είναι κλειστά.