Χαρισματικά παιδιά

Υπάρχουν τόσοι ορισμοί για τα προικισμένα παιδιά, όσοι και οι ειδικοί που τις διατυπώνουν, γιατί ακριβώς τα παιδιά αυτά δεν αποτελούν μια ομοιογενή ομάδα. Παρατηρείται ωστόσο σύγκλιση σε ένα σημείο: το χαρισματικό παιδί είναι αυτό που δείχνει και μπορεί να επιτύχει εξαιρετικές επιδόσεις.

Ξεχωρίζουν, λοιπόν, σε τομείς όπως η γλώσσα, η κίνηση, τα μαθηματικά, η επιστήμη, η αντίληψη, οι τέχνες, η χωρική νοημοσύνη κ.λπ. Εδώ ακριβώς έγκειται και η διάκρισή τους από ένα τουλάχιστον παιδί, το οποίο έχει κλίση σε ένα αποκλειστικά γνωστικό αντικείμενο. Παράλληλα, καλό θα ήταν να γνωρίζουμε πως δεν σημαίνει ότι ένα παιδί που κατέκτησε γρήγορα κάποια στάδια (λόγος, περπάτημα) κ.λπ. θα συνεχίσει ν’ απορροφά γνώσεις και να εξελίσσει τις ικανότητές του καθόλη τη διάρκεια της ανάπτυξης.

Μερικά παιδιά επιβραδύνουν ωσότου εξισώνονται κάποια στιγμή με τους συνομήλικούς τους.
Στο πρώτο σημείο που αξίζει να σταθεί κανείς είναι η ασύγχρονη πνευματική τους ανάπτυξη, σε σύγκριση με την πραγματική τους ηλικία. Ο τρόπος που ερμηνεύουν τον κόσμο γύρω τους είναι συναρπαστικός. Στην ηλικία των τεσσάρων, το παιδί μπορεί να αποκτήσει κάποια γνωρίσματα, ταχύτερα από άλλα παιδάκια (π.χ. λόγο και αντίληψη). Η κ. Ευέλθοντος υπογραμμίζει πως συνήθως το παιδί μιλά νωρίς.
Αν όμως αργήσει, χρησιμοποιεί εξ αρχής κανονικές προτάσεις. Παρουσιάζει καλό συντονισμό κινήσεων ενώ λίγο αργότερα μπορεί να έχει έφεση στους αριθμούς, τα λογικά παζλ, αποκτά εκτεταμένο λεξιλόγιο, ασχολείται με την ποίηση, τη λογοτεχνία τις κατασκευές κ.λπ. Από το Δημοτικό και έπειτα χαρακτηρίζεται από μια σταθερή ευκολία στην απορρόφηση γνώσεων και μια δίψα για πληροφορίες, η οποία, αν δεν βρει πρόσφορο έδαφος, θα αντικατασταθεί σε σύντομο διάστημα από ανία. Γι’ αυτό, εξάλλου, η έλλειψη ερεθισμάτων, ικανών να συντηρήσουν το ενδιαφέρον του, οδηγεί λαθεμένα, εκπαιδευτικούς και γονείς, να το θεωρήσουν τεμπέλικο, ή ακόμη και με νοητική στέρηση.

Αυτό που θα πρέπει ν’ ακολουθήσει μετά την παρατήρηση της συμπεριφοράς του παιδιού, είναι η επαφή με τους ειδικούς. Για σκοπούς αξιολόγησης, υποβάλλεται σε επιστημονικά τεστ. Σύμφωνα με την κ. Καλλιόπη Ευέλθοντος, ειδική στην Εκπαίδευση Χαρισματικών Παιδιών και Ιδρύτρια του Συνδέσμου Γονέων και Φίλων Χαρισματικών Παιδιών, στην Κύπρο χρησιμοποιείται ευρέως η μέθοδος που φέρει το όνομα «Enter». Επίσης, οι εξετάσεις που διενεργούνται περιλαμβάνουν και συμβατικό έλεγχο του δείκτη νοημοσύνης και συνήθως χαρισματικά θεωρούνται τα άτομα που παρουσιάζουν δείκτη μεγαλύτερο του 140. Βέβαια, η ιστορία μάς διδάσκει ότι αναγνωρίστηκαν ως προικισμένα πρόσωπα με φαντασία, εφευρετικότητα, που μπόρεσαν να προτείνουν κάτι νέο και ανατρεπτικό.

Είναι γνωστό ότι ο Αϊνστάιν είχε αποτύχει όταν υποβλήθηκε σε IQ test. Συνεπώς κάτι τέτοιο αποτελεί πλέον απλώς μια φτωχή ένδειξη ενώ οι ειδήμονες αποδίδουν μεγαλύτερη βαρύτητα σε έννοιες όπως η επίνοια, η αποφασιστικότητα, η επιμονή και η αφοσίωση. Εξάλλου, όσο παράδοξο κι αν ακούγεται, «τα χαρισματικά παιδιά δεν είναι κατ’ ανάγκη οι άριστοι μαθητές της τάξης», σημειώνει η κ. Ευέλθοντος.
Αρκετοί «κακοί μαθητές» άφησαν πίσω τους διαχρονικό έργο. Ο δάσκαλος του Μπετόβεν διατυμπάνιζε ότι ο μαθητής του είναι «περίπτωση χωρίς ελπίδα» ενώ ο Αϊνστάιν και πάλι απορρίφθηκε στις εισαγωγικές εξετάσεις του Πανεπιστημίου της Ζυρίχης.

Θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι το σύστημα διδασκαλίας στις περισσότερες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και της Κύπρου, είναι προσαρμοσμένο στο λεγόμενο μέσο όρο.

Δεν έχουμε (όπως συμβαίνει σε ορισμένα κράτη στο εξωτερικό) τα κατάλληλα μοντέλα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν (είτε για εμπλουτισμό των παρεχόμενων γνώσεων, είτε για επιτάχυνση με την τοποθέτηση του παιδιού σε μεγαλύτερη τάξη).

Τα «ξεχωριστά» παιδιά έχουν ανάγκη από ένα εκπαιδευτικό σύστημα, που θα λειτουργεί ως πρόκληση για τις ικανότητές τους και θα τους βοηθά ν’ αναπτύξουν την πρωτοτυπία και τη φαντασία τους.
Κάτι τέτοιο αποδεικνύει πως όσο πλεονέκτημα κι αν έχει κάποιο παιδί στην εκκίνηση (κληρονομικότητα, γενετήσια προδιάθεση), η πορεία και η εξέλιξή του είναι άμεσα συνυφασμένη με το περιβάλλον στο οποίο ζει. Αν αυτό είναι φτωχό σε ερεθίσματα, τότε και οι ιδιαίτερες κλίσεις του σιγά-σιγά θα εξαφανιστούν.

Δεν είναι δυστυχώς λίγες οι φορές που χαρισματικά παιδιά μένουν στο σκοτάδι. Πολυκεντρικές έρευνες έχουν δείξει ότι μέχρι και 50% από αυτά εγκαταλείπουν τις σπουδές τους ώς την εφηβεία. Όλα ξεκινούν από την οικογένεια, η οποία οφείλει να έχει τις «κεραίες» της τεταμένες, ώστε να διαγνώσει την ιδιαιτερότητα του παιδιού. Άξιο δε είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από το εξειδικευμένο κέντρο «Αγία Σοφία» στην Ελλάδα. Όταν σε κάποια στιγμή μετά από παραπομπή της δασκάλας μεταφέρθηκε εκεί μια μαθήτρια της πρώτης Δημοτικού, που ήταν μια πραγματική «βιβλιοφάγος», τη στιγμή που οι συμμαθητές της συλλάβιζαν ακόμη. Η αρνητική στάση της μητέρας απέδωσε καταλυτική. Δεν μπόρεσε να κατανοήσει το ταλέντο της κόρης της, δεν ήταν σε θέση ν’ αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις και φεύγοντας από το κέντρο τόνισε πως θα ξανάδινε βιβλίο στο παιδί.

Τα πιο πάνω δεν σημαίνουν ότι απαιτείται υπερφόρτιση με δραστηριότητες. Τόσο η υπερβολή, όσο και η αδιαφορία βλάπτουν. Το παιδί πρέπει να έχει χρόνο να παίξει και ν’ ανακαλύψει μόνο του τα ενδιαφέροντά του δίχως άγχος και πίεση. Δεν πρέπει, επίσης, να ξεχνάμε πως τα προβλήματα που προκύπτουν συνήθως στα χαρισματικά παιδιά είναι καταρχήν κοινωνικής φύσης. Περιθωριοποιούνται από τους συνομήλικούς τους, νιώθουν να μην ανήκουν και συχνά επιλέγουν να υποβαθμίζουν δημοσίως τις ικανότητές τους, προκειμένου να γίνουν αποδεκτά από τον περίγυρο. Δάσκαλοι και γονείς αισθάνονται, πολλές φορές, ότι αδυνατούν ν’ αντεπεξέλθουν στις ανάγκες των παιδιών αυτών και αντιδρούν αμήχανα.

Το Κέντρο Αναπτυξιακής και Κοινωνικής Παιδιατρικής ξεκαθαρίζει πως η αντιμετώπιση οφείλει να εμπερικλείει μια ιατρική εκτίμηση και εξειδικευμένα προγράμματα παρέμβασης, με κατάλληλη ενίσχυση του διδακτικού υλικού στο σχολείο, αλλά και ενδιαφέρουσες εξωσχολικές δραστηριότητες. Τα ομαδικά αθλήματα βοηθούν το παιδί να ενταχθεί σε κάποιο σύνολο και να τηρεί συγκεκριμένους κανόνες, να συμμετέχει στην επιτυχία και την αποτυχία. Επιπλέον, είναι απαραίτητο οι ίδιοι οι γονείς να μάθουν να μιλάνε, ν’ ακούν και να διαβάζουν μαζί με το παιδί τους, να προσφέρουν ευκαιρίες για ανάγνωση από μικρή ηλικία, χωρίς ν’ απαιτούν ανταλλάγματα. Ακόμη, να φροντίζουν να τους παρέχουν ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο απ’ όλες τις ομάδες τροφών, να μεριμνούν για τη συναισθηματική τους ασφάλεια – μιας κι όταν το περιβάλλον είναι προβληματικό, ελλοχεύει ο κίνδυνος για ψυχοσωματικές διαταραχές.

Δεκαέξι τύποι χαρισματικών παιδιών

Αναλυτικότερα, οι πιο σημαντικές ενδείξεις ότι το παιδί είναι χαρισματικό, σύμφωνα με το Κέντρο Αναπτυξιακής και Κοινωνικής Παιδιατρικής, είναι οι ακόλουθες.
Σαν άνθρωποι:
1. Μαθαίνουν νωρίτερα, πιο γρήγορα και σε μεγαλύτερο βάθος ειδικά ανάγνωση – μαθηματικά. Θυμούνται εύκολα.
2. Επιδεικνύουν ασυνήθη φαντασία, ενεργητικότητα και ταχύτητα, ενώ φαίνεται να έχουν μικρότερη διάρκεια προσοχής και, αν βαρεθούν, μοιάζουν να αιθεροβατούν.
3. Αναζητούν και αμφισβητούν περισσότερο. Τους διακρίνει έντονη κριτική διάθεση και σκεπτικισμός.
4. Επικοινωνεί καλύτερα με ενήλικες.
5. Αναζητούν δικούς τους τρόπους εκμάθησης, είναι αναλυτικοί, συστηματικοί και απολαμβάνουν τη μελέτη.
6. Το επίπεδο της περιέργειάς τους είναι αρκετά υψηλό.
7. Είναι σε θέση να επεξεργαστούν αφηρημένες έννοιες.
8. Αποφεύγουν την αποστήθιση και αναζητούν λεπτομέρειες.
9. Είναι πολύ συναισθηματικοί και συμπονετικοί.
10. Γνωρίζουν την παρορμητικότητά τους και ότι ξεχωρίζουν.
11. Αν υπάρξει κάποια αποτυχία, μπορεί να απογοητευτούν και να αναπτύξουν γνωσιακή άπωση για το θέμα.
12. Έχουν ευαισθησία σε ζητήματα αισθητικής και καλλιτεχνίας.
13. Είναι οργανωτικοί και τελειομανείς.
14. Αποφεύγουν την επανάληψη γιατί τους κάνει να πλήττουν.
15. Είναι συχνά ισχυρογνώμονες και επίμονοι με ιδιαίτερο χιούμορ.
16. Επιδεικνύουν ασυνήθιστη ωριμότητα. Πιο συνοπτικά, η Αμερικανική Ένωση χαρισματικών Παιδιών, σε μιαν προσπάθεια να βοηθήσει τους γονείς ν’ αναγνωρίσουν αν όντως έχουν τέτοια παιδιά, έχει προτείνει ένα μοντέλο πέντε χαρακτηριστικών: (α) Δημιουργική σκέψη, (β) γενική διανοητική ικανότητα, (γ) συγκεκριμένη ακαδημαϊκή δυνατότητα, (δ) καλλιτεχνικό ταλέντο και (ε) ηγετικές δεξιότητες.

Πολλά απ’ τα «έξυπνα» παιδιά παρουσιάζουν κάποιο είδος αναπτυξιακής καθυστέρησης, όπως δυσλεξία, δυσπραγία ή προβλήματα στη γραφή σε ποσοστό μεγαλύτερο από το συνολικό μέσο όρο του πληθυσμού. Γιατί συμβαίνει όμως αυτό; Τι συμβαίνει μέσα σε αυτούς τους εκπληκτικούς εγκεφάλους; Μερικά μέρη του εγκεφάλου αναπτύσσονται εις βάρος κάποιων άλλων. Δεν μπορείτε να τα έχετε όλα και είναι πολύ σπάνιο να βλέπει κανείς πραγματικά προικισμένα παιδιά να έχουν ταλέντο σε όλα. Για παράδειγμα, το είδος των ορμονών που επηρεάζουν τα γλωσσικά μέρη του εγκεφάλου, έχουν την τάση να σταματούν την έκκριση των ορμονών που επηρεάζουν την ανάπτυξη της κατανόησης του χώρου και των μαθηματικών. Και αν αυτές οι ορμόνες δεν σας δημιουργήσουν πρόβλημα, το νευρικό σύστημα θα το κάνει. Το σύστημα αποτελείται από νευρώνες που είναι πολύ χρήσιμοι για να αντιμετωπίζουν συγκεκριμένες καταστάσεις και μπορούν να επηρεάσουν το είδος του συστήματος που πιθανόν να χρειάζεστε για να είσαστε καλοί στις εργασίες που απαιτείται η δημιουργικότητα. Απ’ την άλλη, για να διαπρέψετε στη δημιουργική σκέψη, χρειάζεστε χαμηλής πυκνότητας και «υψηλής τάσης» νευρώνες.

Κοινά χαρακτηριστικά των χαρισματικών παιδιών

Τα προικισμένα παιδιά είναι όλα πολύ διαφορετικά, αλλά έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά που μπορείτε να τα δείτε αν υποπτεύεστε ότι το παιδί σας έχει ξεχωριστά ταλέντα.

Το διάβασμα: Πολλά ταλαντούχα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν εύκολα. Παρόλα αυτά, το διάβασμα από μικρή ηλικία δεν είναι κάποιο σημάδι από μόνο του – μερικά έξυπνα παιδιά παλεύουν για να μάθουν να διαβάζουν και πολλά παιδιά που διαβάζουν από νωρίς δεν είναι και τόσο έξυπνα

Το περπάτημα και η ομιλία: Τα παιδιά με υψηλές ικανότητες έχουν την τάση να μαθαίνουν να περπατούν και να μιλάνε από πολύ μικρή ηλικία. Έχουν πλούσιο λεξιλόγιο και ασυνήθιστο ενδιαφέρον για τις λέξεις

Η περιέργεια: Οι ερωτήσεις που κάνουν είναι ίσως το πιο ξεκάθαρο σημάδι μιας ιδιοφυΐας. Τα ξεχωριστά παιδιά εντυπωσιάζονται από τον τρόπο που λειτουργεί ο κόσμος. Το μάτι τους βλέπει αμέσως τις λεπτομέρειες και εντοπίζουν πολύ γρήγορα τις διαφορές.

Η διαφωνία: Η αρνητική πλευρά των αναλυτικών τους μυαλών είναι ότι πολλές μικρές ιδιοφυές αμφισβητούν την εξουσία και διαφωνούν με κάθε παράκληση ή οδηγία. Έχουν την απάντηση για όλα, όπως για ποιους λόγους δεν πρέπει να πηγαίνουν σχολείο και γιατί δεν πρέπει να κάνουν τίποτα όταν βρίσκονται εκεί. Πολλές φορές τα επιχειρήματά τους έχουν βάση εξαιτίας της εξυπνάδας τους.

Άσχημος γραφικός χαρακτήρας: Πάρα πολλά έξυπνα παιδιά έχουν πρόβλημα με τον γραφικό τους χαρακτήρα. Το πρόβλημα εμφανίζεται συχνά επειδή προσπαθούν να γράψουν γρήγορα., αλλά μπορεί και να είναι σύμπτωμα κάποιας αναπτυξιακής διαταραχής, όπως η δυσγραφία ή η δυσπραγία.

Η ευαισθησία: Πολλά χαρισματικά παιδιά είναι υπερευαίσθητα και σωματικά και ψυχικά. Συμπάσχουν εύκολα και μερικά είναι υπερευαίσθητα στους περιβαλλοντικούς παράγοντες, όπως ο πολύς θόρυβος ή τα έντονα χρώματα. Αυτό μπορεί να τα κάνει να αντιδράσουν άσχημα ή να κλειστούν στους εαυτούς τους όταν έρχονται αντιμέτωπα με θορυβώδης και γεμάτες κόσμο περιστάσεις.

Η δημιουργική σκέψη: Τα προικισμένα παιδιά απολαμβάνουν τις πνευματικές προκλήσεις, κυρίως τα παζλ, τους λαβυρίνθους, τα παιχνίδια στρατηγικής, όπως το σκάκι.

Τα επίπεδα ενέργειας: Τα παιδιά με ξεχωριστά ταλέντα έχουν συχνά πολύ υψηλά επίπεδα ενέργειας και μπορεί να σταματήσουν να κοιμούνται το μεσημέρι από πολύ μικρή ηλικία. Δυστυχώς, κατά κανόνα, δεν κοιμούνται πολύ.

Ο πειραματισμός: Τα έξυπνα παιδιά λατρεύουν τα πειράματα. Τους αρέσει να ψάχνουν πράγματα από μόνα τους και απολαμβάνουν να αναλαμβάνουν πράγματα και να τα φέρνουν εις πέρας μόνα τους.

Η δουλειά σας: Είναι πολύ πιθανόν να έχετε ένα πολύ έξυπνο παιδί αν εσείς ή ο σύζυγός σας ασχολείστε με μηχανολογία, υπολογιστές, επιστήμες ή μουσική.

Η δύσκολη δουλειά της εκπαίδευσης των χαρισματικών παιδιών

Αν όμως τα ιδιοφυή παιδιά εντοπίζονται δύσκολα, η εκπαίδευσής τους είναι ακόμα πιο δύσκολη. Τα πολύ έξυπνα παιδιά δεν προσαρμόζονται με καμία «φυσιολογική» εκπαίδευση σε κανένα επίπεδο. Το προικισμένο παιδί μπορεί να είναι το ονειροπόλο ή το πιο άτακτο στην τάξη του. Αυτό συμβαίνει κυρίως στα έξυπνα αγόρια, τα οποία μερικές φορές εμποδίζουν το μάθημα, απλά για να περάσουν την ώρα τους πιο ευχάριστα…

Ο υιός της Μαρίας, ο Χριστόφορος, ήταν ένα πολύ ενοχλητικό παιδί στο σχολείο. Οι καθηγητές τον θεωρούσαν άτακτο και άγριο, ενώ στην πραγματικότητα βαριόταν και ήταν απελπισμένος. Οι ειδικοί βοήθησαν τους γονείς να καταλάβουν ότι δεν ήταν άτακτος, απλά πολύ έξυπνος. Τώρα είναι σε διαφορετικό σχολείο και δουλεύουν μαζί με το παιδί για να εκμεταλλευτεί πλήρως τις ικανότητές του.

Φαίνεται ότι οι δάσκαλοι πρέπει να διδαχτούν για την περίπτωση των χαρισματικών παιδιών. Έχουν γίνει μελέτες για το πώς λειτουργεί ο έξυπνος εγκέφαλος. Παρατηρώντας τους έξυπνους ενήλικες που σκέφτονται δημιουργικά με εσωτερικά σκάνερ, οι επιστήμονες ελπίζουν να βελτιώσουν την αντίληψη τους στο πώς λειτουργεί ο εγκέφαλός τους. Οι περισσότεροι δάσκαλοι των δημοτικών σχολείων δεν έχουν συνήθως καμία εκπαίδευση στο πώς εντοπίζεται ένα χαρισματικό παιδί.

Πριν από μερικά χρόνια, επιστήμονες παρακολούθησαν μια τάξη με τετράχρονους μαθητές. Ένας εκπαιδευόμενος –δάσκαλος έκανε μάθημα μαθηματικών, όπου έπρεπε τα παιδιά να χρωματίσουν τους αριθμούς από το ένα μέχρι το εννέα. Ένα μικρό αγόρι έμοιαζε βαριεστημένο. Τον πήρε κάποιος από τους ειδικούς στην άκρη και τον ρώτησε ποιος είναι ο μεγαλύτερος αριθμός που ξέρει. Το παιδί απάντησε ότι ήταν το 100.000 και τον ρώτησε αν ήξερε και το 1.000.000. Το αγόρι είπε πως το γνωρίζει και αυτό και όταν του ζήτησε ο ενήλικας να τον γράψει, το έκανε με όλες τις τελείες στη σωστή τους θέση. Στη συνέχεια, ο δάσκαλος και οι τετράχρονοι μάγοι των μαθηματικών έκαναν μάθημα για δισεκατομμύρια και τα τρισεκατομμύρια, τα οποία το συγκεκριμένο παιδί τα έπιασε αμέσως. Ο δάσκαλος δεν είχε την παραμικρή ιδέα με τι παιδί είχε να κάνει. Μερικές φορές δεν ανακαλύπτεις τις ικανότητες ενός παιδιού αν δεν κάνεις ερωτήσεις.

Δεν χρειάζονται μόνο οι δάσκαλοι εκπαίδευση. Χρειάζονται και οι φίλοι και οι συγγενείς μαθήματα για να μπορούν να χειριστούν τα χαρισματικά παιδιά – ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά που είναι συναισθηματικά ευάλωτα. Τα πολύ έξυπνα παιδιά παθαίνουν συχνά εμμονές με περίπλοκα θέματα όπως με τη ζωή, τον θάνατο, το καλό και το κακό. Οι ανεπτυγμένοι εγκέφαλοι παράγουν μερικές προκλητικές ερωτήσεις, όπως: «Γιατί είμαστε εδώ;», «Τι γίνεται όταν πεθαίνουμε;», «Γιατί ήταν τόσο κακός άνθρωπος ο Χίτλερ;». Παρόλα αυτά, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι συναισθηματικά, αυτά τα παιδιά απέχουν πολύ από το να αντιμετωπίσουν τις απαντήσεις αυτών των φιλοσοφικών ερωτήσεων.

Οι ειδικοί μας προειδοποιούν τα έξυπνα παιδιά είναι πιο επιρρεπή στις διαταραχές που σχετίζονται με το άγχος, απλά επειδή είναι «πλημμυρισμένα» με την εξελιγμένη κατανόηση που έχουν για τον κόσμο. Τα πολύ έξυπνα παιδιά μπορούν να αντιληφθούν αμέσως σε πόσο βίαιο και ανεξέλεγτο κόσμο ζούμε. Όμως δεν έχουν τις συναισθηματικές ικανότητες για να αξιοποιήσουν αυτές τις γνώσεις. Σε μερικές περιπτώσεις, το άγχος και η κατάθλιψη είναι πολύ πιθανόν να κάνουν την εμφάνισή τους. Η μητέρα της Έλλης συμφωνεί ότι τα προικισμένα παιδιά χρειάζονται ευαίσθητο χειρισμό. Με κάποιο τρόπο, η Έλλη σκέφτεται σαν ενήλικας αλλά είναι σημαντικό να θυμάστε ότι είναι μόνο έξι χρονών. Θα βάλει τα κλάματα αν της τραβήξετε τα μαλλιά ή αν της πάρετε το μολύβι της.

ΜΕΡΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΡΟΙΚΙΣΜΕΝΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Αξίζει να σταθεί κανείς σε δύο παραδείγματα προικισμένων παιδιών, που αποτελούν ζωντανή απόδειξη των όσων έχουν καταγραφεί: (α) Η Κάθριν Άλμπερτ και ο δίδυμος αδελφός της Έντουαρντ από την Αυστραλία διάβαζαν σε ηλικία μόλις δυο ετών! Στα τέσσερα εμφανίστηκαν στα κανάλια, απαγγέλλοντας ποίηση και επιλύοντας δύσκολες μαθηματικές ασκήσεις. Σήμερα τα παιδιά αυτά ελληνικής καταγωγής έχουν στο ενεργητικό τους βραβεία ως χορευτές και τραγουδιστές, ενώ σε ηλικία 11 ετών, μετά την αποφοίτησή τους με άριστα από το λύκειο, έμειναν στην ιστορία ως οι μικρότεροι φοιτητές που είχε δεχθεί ποτέ το πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ.

(β) Ανάλογη είναι η περίπτωση της 14χρονης Ελληνίδας από τις Ηνωμένες Πολιτείες, Τζασμίν Λι Λυσιστράτη, ή αλλιώς της μικρής Προμηθέας. Στα 14 της χρόνια απέκτησε το πτυχίο της από το πανεπιστήμιο της Μοντάνα στις ΗΠΑ, στον κλάδο των Μαθηματικών.

Τώρα ονειρεύεται ν’ αποκτήσει πτυχίο στη Βιοχημεία, τη Στατιστική, την Επιστήμη, των Υπολογιστών, τη Φυσική. Το πλήρες ονοματεπώνυμό της είναι τώρα Προμηθέα Ολυμπία Κυρήνη Πυθία. Ήθελε ένα όνομα που να αντανακλά περισσότερο την προσωπικότητα και τις φιλοδοξίες της! Έτσι διάλεξε τα ονόματα θεοτήτων από την ελληνική μυθολογία στην οποία έχει εντρυφήσει. «Συνειδητοποίησα πως ήρθα στον κόσμο για να εκπληρώσω ένα πεπρωμένο για να βοηθήσω την ανθρωπότητα», λέει η ίδια.

Για ορισμένους μήνες όταν ήταν ακόμη τεσσάρων ετών υπήρξε άστεγη και έμεινε με τη μητέρα της σε αυτοκίνητο στο Σαν Φρανσίσκο. Μετακομίζοντας στο καινούργιό τους σπίτι, από το 2004, έμαθε κάθε είδους χειρονακτική εργασία (όπως αυτές του ξυλουργού, του ηλεκτρολόγου), ώστε να είναι το σπίτι κατοικήσιμο. Προτού εισαχθεί στο πανεπιστήμιο παρακολουθούσε μέσω διαδικτύου σεμινάρια μαθηματικών. Όταν ξεκίνησε τη φοίτησή της σε ηλικία 5 ετών, έπεσε αμέσως στα βαθιά. «Τα κορίτσια δεν με λάμβαναν υπόψη. Τα αγόρια μού έλεγαν να πάω σπίτι να παίξω με τις κούκλες μου. Απλώς τους αγνοώ», τονίζει η ίδια.

Η Προμηθέα νιώθει περήφανη αλλά διευκρινίζει πως στην κορυφή της γνώσης, όπου θέλει να φτάσει, βρίσκεται η ρομαντική τεχνολογία που θα είναι ικανή ν’ αντιμετωπίσει οικολογικά προβλήματα και σοβαρές ανθρώπινες ασθένειες, όπως ο καρκίνος και το Aids. Τον ελεύθερό της χρόνο παίζει, ζωγραφίζει, ακούει Μαρκόπουλο. Πάνω απ’ όλα λατρεύει την Ελλάδα. «Ελλάς το μεγαλείο σου τελειωμό δεν έχει», ξεστομίζει η ίδια.

Πηγή:

http://www.simerini.com.cy/nqcontent.cfm?a_id=296157&page=1

About these ads

14 thoughts on “Χαρισματικά παιδιά

  1. θα ηθελα και εγω να μαθω εαν υπαρχει καποιο προγραμα για χαρισματικα παιδια. Πολυ μου λενε οτι ο γιος μου ειναι παρα πολυ εξυπνος αλλα πως θα μαθω πραγματικα. Να του κανω ΙQ τεστ? Και αγνωστη μας εχουν πει στο δρομο ποσο εξυπνος ειναι ο γιος μας οταν ηταν 4 ετων και τωρα ειναι 6,5 μονο απο της φρασεις που χρησιμοποιει και αυτα που ρωταει. Δεν ξερουμε τι να κανουμε με τον αντρα μου να βοηθησουμε τον γιο μας να εξεληχθει…ξερει κανεις καποιο προγραμα?

  2. ΕΧΩ ΚΙ ΕΓΩ ΕΝΑ ΑΓΟΡΙ ΜΟΛΙΣ 3 ΕΤΩΝ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ. ΠΧ:ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 21 ΜΗΝΩΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΠΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 400 ΚΑΤΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ. ΟΤΑΝ ΑΠΕΥΘΥΝΘΗΚΑ ΣΕ ΠΑΙΔΟΨΥΧΟΛΟΓΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΦΟΒΙΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΕ, (ΕΞΑΙΤΙΑΣ 2 ΧΕΙΡΟΥΡΓΕΙΩΝ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΑ ΝΕΦΡΑ ΤΟΥ) ΜΟΥ ΕΙΠΕ ΟΤΙ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ¨»ΦΑΣΜΑ» ΚΑΙ ΟΤΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΑ ΛΕΜΕ ΜΙΚΡΟΥΣ ΣΟΦΟΥΣ. ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΚΑΙ ΑΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΚΑΤΙ, ‘Η ΑΠΛΑ ΝΑ ΑΦΗΣΩ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΝΑ ΕΞΕΛΙΧΘΟΥΝ ΜΟΝΑ ΤΟΥΣ. ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ «ΠΡΟΤΡΕΧΩ» ΚΑΙ ΝΑ ΒΙΑΖΟΜΑΙ ΝΑ ΒΓΑΛΩ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ. ΟΜΩΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΡΑ ΠΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΜΑΣ ΕΚΠΛΗΣΕΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΝΑ ΜΑΘΩ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΜΟΥ ΔΩΣΕΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ.

  3. ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ ΑΝ ΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΧΑΡΙΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΘΑΦΤΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΧΑΘΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΑΝΕΡΘΟΥΝ ΞΑΝΑ ΜΕ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ.

  4. Τα Σχολεια στην Ελλαδα,ειναι για το μεσο ορο των μαθητων.Για τους μετριους δηλαδη.
    Ετσι,ουτε οι καλοι οφελουνται,αλλα ουτε και οι ασχετοι.

  5. Μένουμε Θεσσαλονίκη.Θα με ενδιέφερε αν υπήρχε κάποιος σύλλογος που να μου δίνει βοήθεια ή πληροφορίες για χαρισματικά παιδιά

  6. Έχω και εγώ δύο παιδιά,μία κόρη 16ετών(φυσιολογικά έξυπνο παιδί) και ένα γυιό 13 ετών,με δείκτη νουμοσύνης 130 (test ουίσκ).Ο γυιός μου είναι ένα πραγματικά δύσκολο παιδί,με πολλάχαρακτηριστικά γνωρίσματα που περιγράψατε.Και πολλά από τα αντιφατικά του γνωρίσματα,όπως κακογράφος,ανορθόγραφος,μειωμένη προσοχή,ενδιαφέρον για τα πάντα,παρακολουθεί άπειρα ντοκυμαντέρ για τα πάντα,κάνει συνεχώς ερωτήσεις,έχει υπερβολική ενέργεια,καταπληκτική μνήμη και παρατηριτικότητα,πολυ καλό προσανατολισμό.Δυστυχώς στην Ελλάδα αυτά τα παιδιά όχι μόνο δεν βοηθιούνται,αλλά χαντακώνονται με το ισχύ

  7. Έχω και εγώ ένα γιο χαρισματικό. Είναι μόλις τριών ετών. Με απασχολεί σε ποιο σχολείο θα φοιτήσει. Δεν ξέρω εάν υπάρχει κάποιο πιλοτικό ή πρότυπο πρόγραμμα για αυτά τα παιδιά στο υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα.

  8. Θα γραψω τον πονο μου,που με καιει εδω και 60 χρονια.
    Ναι τοσα περιπου.
    Πηγα σε ιδιωτικο σχολειο,στη 10ετια του 40 παρακαλω,που ειχε νηπιαγωγειο και πρωτη ταξη,μαζι.
    Οταν τελειωσε η χρονια,εγω,που διαβαζα απο τα 4 μου χρονια,μονος μου, ηξερα τα παντα απο την υλη της πρωτης,οπότε ο δασκαλος,ειπε στον πατερα μου,θα τον βαλω στη Δευτερα,αφου τα ξερει ολα.
    Και με εβαλε,και τελειωσα και τη Δευτερα,παλι πρωτος απο ολους.
    Τοτε,εμφανιστηκε το κρατος,που σαν ελληνικο που ηταν,δεν μπορουσε να κανει και τιποτα καλο,και εβγαλε ενα φετφα,οτι οσοι μαθητες θα γραφοντουσαν στην επομενη ταξη,επρεπε να προσκομισουν οχι πιστοποιητικο γεννησεως,αλλαληξιαρχικη πραξη,που να φαινετυαι το ποτε γεννηθηκαν,διοτι μετα την κατοχη-πολεμο,ειχαν γινει διαφορα.
    Εγω ο ταλας,δεν ημουνα γεννημενος τη χρονια που επρεπε,αφου ειχα πηδηξει ταξη,και ετσι με ξαναβαλανε,αν αγαπας το Θεο σου,στη Δευτερα,την οποια ειχα τελειωσει πρωτος.
    Καταλαβαινετε οτι δεν μπορουσα να ξαναπαω παλι στο ιδιο Σχολειο,και ετσι αλλαξα Σχολειο.
    Πως θα μπορουσα να υποστω αυτο τον εξευτελισμο;
    Και βεβαια,και στο αλλο Σχολειο που πηγα,παλι πρωτος ημουνα σε ολη την πορεια μου στο Σχολειο.
    Αυτο το ζητημα,με ποναει σε ολη μου τη ζωη,και θα με ποναει,μεχρι που να πεθανω.
    Πιστευω,οτι σε κανενα κρατος,δε θα γινοταν ποτέ κατι τετοιο.

  9. Πολύ καλό θέμα όντως… Βρήκα πολλές απαντήσεις, καθώς τυγχάνει κατά πάσα πιθανότητα να μεγαλώνω ένα τέτοιο παιδί.

  10. Θα ήθελα να κάνω μια σύνδεση αυτού του άρθρου με το προηγούμενο όπου είχα κάνει ανάλυση για το άδικο σύστημα της βαθμολογίας κατά τα χρόνια που το παιδί πηγαίνει σχολείο, γιατί άποψή μου είναι πως πολλά χαρισματικά παιδιά «καίγονται» από αυτό.

    @Αόρατη Μελάνη,
    Χαίρομαι να προσφέρω στις γνώσεις σου. ;)

Τα σχόλια είναι κλειστά.